DUCHOVNÍ

SLOVO:

  

16. neděle v mezidobí

    

15. neděle v mezidobí

    

14. neděle v mezidobí

     

Seslání Ducha Svatého

    

5. neděle velikonoční

    

4. neděle velikonoční

    

3. neděle velikonoční

    

Zelený čtvrtek

    

5. neděle postní

    

3. neděle postní

    

1. neděle postní

    

8. neděle v mezidobí

    

6. neděle v mezidobí

    

5. neděle v mezidobí

    

4. neděle v mezidobí

    

3. neděle v mezidobí

    

2. neděle v mezidobí

    

Svátek Křtu Páně

    

 

Úvaha na 5. neděli v liturgickém mezidobí

   

Ježíš mluví v dnešním evangeliu o soli a o světle.

 

Vy jste sůl země…

 

Sůl měla hluboký symbolický význam.

V době Ježíšově se přidávalo množství soli ke všem obětem i do kadidla, do vína i do dříví, které hořelo na oltáři. Měla očisťovat obětní dary, jež byly přinášeny. V Jeruzalémském chrámu se jí tak spotřebovalo veliké množství. Dováželi ji od Mrtvého moře, kde ji získávali odpařováním.

 I v každodenním životě měla sůl důležité místo.

Bylo jí na příklad potíráno tělíčko novorozeného dítěte.

Při uzavírání smlouvy pojedli účastníci chléb a sůl. Říkalo se jí sůl smlouvy .

Dodnes se pokládá na Východě podání chleba se solí návštěvníkovi za projev pohostinství.

 

Pán Ježíš samozřejmě dobře znal vážnost, již sůl požívala u jeho vrstevníků. Proto použil právě soli jako příměru, aby vyzdvihl význam učedníka, křesťana, v lidské společnosti: Má tam být solí. Je pro to  mnoho důvodů, hlavně však proto, aby bránil jako sůl rozkladu, který ji ohrožuje, když se situace nepříznivě vyhrocuje a přetrvává. Aby solí naděje, čerpané z věčných zdrojů, bránil hnilobě zla, beznaděje, ano zoufalství.

 

Snad tento příklad ze skutečnosti, byť už dávné.

Jednoho rána začalo vyučování na gymnáziu, které jsem navštěvoval, jinak než obvykle. Ředitel, profesoři, školník pobíhali po chodbách i učebnách a důkladně prohlíželi, zda jsou v pořádku německé nápisy a výzdoba kolem. Bylo to totiž za dob Protektorátu a svou návštěvu ohlásil německý zemský inspektor. Byl to fanatický nacista, člen Gestapa a vědělo se, že všude, kam zavítal, rozséval strach. Měl moc zbavit učitele místa, ale kdyby jen to, udat ho a dostat do vězení nebo na smrt.

Zazvonilo, začala hodina češtiny.

 A  hned nato, bez zaklepání, se Němec vřítil do třídy. Vysoké holínky, na klopě hákový kříž. Vzal do rukou třídní knihu a četl jména žáků. Najednou se zastavil: Weilová, Weilová, pojď k tabuli. Ty jsi přece Židovka. Neslýcháno, na gymnázium tu chodí smradlavá  Židovka. Židovská svině. Řekni: „Jsem židovská svině!“ Dívka stála, celá se třásla, ale větu neopakovala. Inspektor vyskočil, běžel k ní, snad by ji byl uhodil. Vtom profesor doslova zařval: A dost! Vždyť je to také člověk! Vzal děvče za ruku a vyvedl ji ze třídy. Zkoprnělý hitlerčík za ním křičel: Vy jste bolševik, vy nepatříte do školy.  Vyběhl za ním na chodbu a my jsme stáli strnule v pozoru, neschopni slova.

 Za chvíli se učitel vrátil: Už mě asi neuvidíte. Ale jsou chvíle, kdy člověk nesmí stát proti zlu mlčky.  

Chápete, proč to vypravuji? Ten profesor byl solí pro naši třídu. Byli jsme ohromeni, zoufalí, bezmocní proti té hrůze, kterou jsme viděli.  A on svým hrdinským postojem nasypal do našich duší sůl uzdravující naděje. Zlo může být nesmírné, nestvůrné – ale konečné vítězství mu nepatří. Křesťan ví, proč: Protože žije Bůh, protože on má poslední slovo. Protože  jsou blahoslaveni pronásledovaní pro spravedlnost, neboť jim patří nebeské království!

Jen je tu otázka: Na čí straně stojím? Co je mi milejší: Pravda nebo prospěch? Sůl nebo zlato? Co jsem ochoten pro vítězství spravedlnosti obětovat?

 

 

Vy jste světlo světa…

 

Obrazu světla se v bibli často užívá k pochopení náboženských a mravních pravd. Světlo se totiž jeví jako nejméně hmotné, a proto je schopno naznačit duchovost Boží a vůbec duchovní život. Uvěřit evangeliu znamená v Novém zákoně přejít ze tmy do světla.(Slova života, Praha 1960, str.635)

 

Král králů a Pán vládců, který jediný má nesmrtelnost a přebývá v nepřístupném světle, tak píše Pavel v I. listu Timotejovi o Bohu (1Tim3,16)

A křesťané? Byli jste ovšem kdysi tmou, ale nyní jste světlem v Pánu. Žijte jako účastníci světla, napomíná Pavel věřící v Efesu. (Ef5,8)

 

Co znamená: Být světlem světa?

Je mnoho způsobů, jak ukážeš, že v tvé duši svítí světlo víry, světlo Boží. Že jsi pro svět světlem.

 

Třeba tento:

Můj dávný ministrant Martin dostal od maminky k narozeninám zlatý křížek s řetízkem. Ovšem, že si jej ihned připnul na krk, měl z něj radost. Jenže došlo ke komplikaci. Bylo to v období tak zvané normalizace a ve škole si křížku všiml učitel, velký vyznavač marx-leninismu: Tak ten křížek sundáš – a hned. Tohle do pokrokové školy nepatří. -- Martin se ale k sejmutí křížku neměl, a tak učitel přiskočil a hodlal mu jej strhnout sám.

 Soudruhu učiteli, to je můj křížek!, vykřikl chlapec, ve třídě vyvstával hluk, a tak učitel ustoupil, Martin křížek ubránil.

 Nebál ses, že se ti bude mstít? Bál, ale šlo přece o křížek.

 

Kdo je tedy světlem světa?

Ten, kdo ví: Jde o kříž! A slovem i skutky se bude starat, aby na kříž bylo zblízka i zdaleka dobře vidět, aby svítil světu.

 

Design and web by Petr Mizera, © 2008